Kiedy powiadomić pracodawcę o zwolnieniu lekarskim?


Powiadomienie pracodawcy o zwolnieniu lekarskim

Pracownik, który choruje, jest niezdolny do wykonywania pracy i za ten okres przysługuje mu 80 % jego wynagrodzenia za pracę, a w przypadku pracownicy w ciąży lub, gdy pracownik miał wypadek przy pracy, czy w drodze do lub z pracy – 100 %.

Pracownik ma obowiązek poinformować swojego pracodawcę o tym, że powodem jego nieobecności w pracy jest choroba.

W jakim terminie trzeba dostarczyć zwolnienie lekarskie?

Pracownik ma maksymalnie 2 dni na powiadomienie pracodawcy o chorobie. Może to zrobić telefonicznie, mailem, faksem. Może to też zrobić ktoś z bliskich pracownika lub osoba obca.

Trzeba pamiętać o tym, że, jeśli drugiego dnia nieobecności w pracy, pracownik nie powiadomi pracodawcy o chorobie, to może zostać to potraktowane jak poważne naruszenie obowiązków pracowniczych. Pracodawca może ukarać pracownika co najmniej upomnieniem (nie dotyczy to sytuacji, gdy pracownik jest w ciężkim stanie.

Pracownik zobowiązany jest do dostarczenia zwolnienia lekarskiego w ciągu 7 dni. Zwolnienie może zostać dostarczone przez każdego, kogo pracownik poprosi, ale trzeba tutaj pamiętać o tym, żeby otrzymała je osoba uprawniona np. pracownik działu kadr lub sekretarka.

Tutaj pracownik musi pamiętać, że, gdy nie dostarczy zwolnienia lekarskiego w ciągu 7 dni, to  od 8 dnia nieobecności w pracy jego wynagrodzenie chorobowe zmniejszy się aż o jedną czwartą.

Dobrym sposobem jest wysłanie zwolnienia listem poleconym , ale musi on dotrzeć do pracodawcy nie później niż 7. dnia od daty, jaka znajduje się na zwolnieniu, jeśli pracodawca otrzyma zwolnienie po terminie, to wypłaci pomniejszone wynagrodzenie chorobowe.

Pracownik ma obowiązek wykorzystać okres zwolnienia na leczenie się.

Nawet, gdy lekarz nie zabroni chodzenia, to pracownik, nie może na cały dzień wyjść z domu, pracować ani wyjeżdżać.

Trzeba też pamiętać o tym, że gdy pracodawca dowie się, że pracownik, który przebywa na zwolnieniu lekarskim np. wykonuje inną pracę, może go pozbawić wynagrodzenia za ten okres.

Znajdź pracę, którą kochasz, a nie przepracujesz ani jednego dnia w swoim życiu

Kim chcesz być kłapouchym czy tygryskiem?»

 

About these ads

2 komentarze do “Kiedy powiadomić pracodawcę o zwolnieniu lekarskim?

  1. czy jest gdzieś wskazane, gdzie powinienem dostarczyć zwolnienie? zanosząc je do sekretarki zostałem poinformowany, że najpierw powinienem udać się ze zwolnieniem do kierownika

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s