Jak założyć własną firmę?


Własna firma

Kilka ważnych wskazówek dla osób chcących pracować i zarabiać na swój własny rachunek.

1. Po pierwsze musisz zarejestrować firmę w urzędzie miasta (gminy) właściwej dla Twojego miejsca zamieszkania. Na potwierdzenie wpisu do ewidencji gospodarczej, czeka się około dwa tygodnie.

Będziesz potrzebował następujące dokumenty:

  • dowód osobisty,
  • formularz wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w którym wpisz m.in.: nazwę firmy, adres siedziby, adres zamieszkania właściciela, charakter działalności.

Koszt: 100 zł.

2. Następnie zgłaszasz się do urzędu statystycznego (najbliżej Twojego miejsca zamieszkania). Składasz tam wniosek – formularz rejestracyjny Twojej firmie zostanie nadany numer REGON ( jeżeli nadeślesz zgłoszenie pocztą, będziesz czekał około dwóch tygodni).

Będziesz potrzebował następujące dokumenty:

  • dowód osobisty,
  • odpis, ksero lub wyciąg z wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i wypełniony formularz.

Koszt: usługa bezpłatna.

3. Musisz wyrobić pieczątkę firmy. Zrobisz to w najbliższym punkcie usługowym.

Będziesz potrzebował następujące dokumenty:

  • zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

Koszt: 40-100 zł.

4. Zakładasz rachunek bankowy, specjalne konto dla działalności gospodarczej. Konto otwierasz tylko wtedy, gdy prowadzisz księgi rachunkowe i podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zrobisz to w najbliższym banku prowadzącym takie rachunki. O założeniu konta informujesz urząd skarbowy oraz ZUS.

Będziesz potrzebował następujące dokumenty:

  • dowód osobisty,
  • zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
  • zaświadczenie o numerze REGON,
  • wzór pieczątki,
  • wniosek o założenie rachunku.

Koszt: średnio 50 zł miesięcznie.

5. Zgłaszasz rozpoczęcie działalności i uzyskujesz numer identyfikacji podatkowej NIP-1. (Jeżeli jesteś podatnikiem VAT, nie musisz się o niego starać). Numer będzie Ci potrzebny przy rozliczaniu się z podatków. Otrzymasz go tylko raz, bez względu na to ile i jakie podatki będziesz płacił.

We wniosku o NIP- 1 musisz podać :

  • nazwisko i imię,
  • adres,
  • obywatelstwo,
  • numer PESEL
  • oraz dane o prowadzonej działalności (forma organizacyjno-prawna, siedziba, numer REGON, organ rejestrujący).

W urzędzie skarbowym składasz oświadczenie o wyborze formy opodatkowania firmy

Masz do wyboru:

  • książkę przychodów i rozchodów,
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych,
  • kartę podatkową.

Podatnicy VAT zgłaszają się do urzędu skarbowego, na którego podległym terenie prowadzą działalność gospodarczą. Jeżeli prowadzą działalność w co najmniej dwóch miejscach podległych różnym urzędom skarbowym – zgłaszają się do urzędu właściwego dla siedziby firmy, a jeżeli jej nie ma – dla miejsca zamieszkania. Osoby niepłacące VAT zgłaszają się do urzędu w miejscowości, w której mieszkają.

Będziesz potrzebował następujące dokumenty:

  • wypis z Krajowego Rejestru Sądowego lub wypis z ewidencji działalności gospodarczej,
  • zaświadczenie o numerze REGON,
  • dokument potwierdzający prawo do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w której znajduje się siedziba firmy (np. umowa dzierżawy, najmu).

Należy też złożyć druki z urzędu skarbowego:

  • deklarację NIP-1, wniosek płatnika VAT-R (jeżeli rozliczasz podatek VAT).

Ponadto urząd może zażądać:

  • umowy z bankiem,
  • numeru konta bankowego, dowodu osobistego, pieczątki firmowej, ksero decyzji o nadaniu nam osobistego NIP-u.

Koszt: gdy jesteś podatnikiem VAT, musisz w urzędzie gminy wpłacić 152 zł opłaty rejestracyjnej i dowód wpłaty przedstawić w urzędzie skarbowym.

6. W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w ciągu siedmiu dni od momentu rozpoczęcia działalności, zgłaszasz siebie jako płatnika składek ubezpieczeniowych. Zgłaszasz także swoich pracowników. Robisz to w ciągu tygodnia od ich zatrudnienia.

Będziesz potrzebował następujące dokumenty:

  • dowód osobisty,
  • zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
  • zaświadczenie o nr. REGON, zaświadczenie o nr. NIP, formularz ZUS ZFA (druk zgłoszenia płatnika składek), ZUS ZUA (wniosek-zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego) i ewentualnie inne szczegółowe formularze w zależności od rodzaju prowadzonej działalności.

Koszt: usługa bezpłatna.

7. Jeżeli zatrudniasz pracowników, musisz zawiadomić okręgowy inspektorat pracy.

Będziesz potrzebował następujące dokumenty:

  • formularz informujący o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności, liczbie pracowników itp.

Koszt: usługa bezpłatna.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s