Regulamin pracy – co powinien zawierać?


Co w regulaminie pracy?

W zakładzie pracy reguły dyktuje pracodawca i to on rządzi. Powinien on poinformować pracownika czego mu nie wolno.

Każdy zakład pracy, który zatrudnia co najmniej 20 lub więcej pracowników musi posiadać regulamin pracy (art. 104 Kodeksu pracy). Pracodawca może określić w nim, czego pracownikowi nie wolno robić w godzinach pracy, a nawet  może zamieścić w nim zapis o obowiązującym go stroju w pracy.

W przypadku braku regulaminu pracy, każdy pracownik  powinien być powiadomiony indywidualnie, np. pocztą mailową, o zasadach, które obowiązują w danym zakładzie pracy.

Strój w pracy

Pracodawca ma prawo zakazać pracownikowi niedbałego, nieformalnego stroju w pracy oraz nadmiernej ilości biżuterii, krzykliwego makijażu. Takie reguły dotyczące ubioru w pracy zwykle tyczą się pracowników biur oraz urzędów.

Kobiety – mogą mieć zalecone przez pracodawcę noszenie bluzek koszulowych i żakietów w spokojnych kolorach.

Pamiętaj! Ważną zasadą może okazać się długość spódnicy. Minimalna to kilka centymetrów nad kolano, ale nie powinna być dłuższa niż kilka centymetrów za kolano. Pracodawca może też wymagać  noszenia jasnych rajstop (także latem), bo bardziej elegancko to wygląda.

Korzystanie z Internetu oraz maile w godzinach pracy

Pracodawca ma prawo zakazać swoim pracownikom korzystania z poczty elektronicznej oraz Internetu do celów prywatnych.

Ma nawet prawo do kontroli poczty elektronicznej pracowników.

Pamiętaj! O kontroli poczty elektronicznej musi jednak poinformować (umieszczając np. odpowiedni zapis w regulaminie pracy lub powiadamiając każdego pracownika indywidualnie, wysyłając mu mail).

Pracodawca ma prawo sprawdzenia, czy pracownik nie przegląda w godzinach pracy stron internetowych, które nie są związane z jego pracą.

Plotki, które szkodzą firmie

Pracodawca ma prawo przeciwstawiać się szarganiu dobrego imienia firmy. Dlatego pracownik powinien dobrze się najpierw zastanowić zanim umieści np. na Facebooku informacji, które psują wizerunek firmy.

Informacje, które są negatywne (np. krytyka zmian organizacyjnych, a nawet opisywanie sytuacji biurowych) mogą zostać odczytane jako naruszenie dobrego imienia firmy i pracodawca może zwolnić za to pracownika z pracy.

Z drugiej strony pisanie pozytywnych rzeczy też może być szkodliwe, gdy pracowni ujawnia w ten sposób, np. informacje o projektach, pomysłach itp.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s