Co zawiera świadectwo pracy?


Kiedy pracownik powinien otrzymać świadectwo pracy i jakie informacje muszą być w nim zawarte?

Zgodnie z przepisami obowiązkiem pracodawcy jest niezwłoczne wydanie świadectwa pracy, czyli w dniu rozwiązania umowy o pracę.

Jeżeli nie jest to możliwe, to powinien to zrobić w ciągu 7 dni od tej daty. Świadectwo pracy można również przesłać pocztą – listem poleconym.

Pracownik powinien po otrzymaniu świadectwa pracy sprawdzić, czy nie zawiera ono błędów.

Dokument powinien zawierać następujące informacje:

  • okres oraz rodzaju wykonywanej przez pracownika pracy,
  • zajmowane stanowiska,
  • tryb rozwiązania lub okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy,
  • informacje, które są niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych oraz uprawnień z ubezpieczenia społecznego (np. ile pracownik wykorzystał urlopu wypoczynkowego, okresy korzystania z zasiłku chorobowego).

Na żądanie pracownika w świadectwie pracy może być wysokość wynagrodzenia za pracę, a także jego składniki oraz informacja o uzyskanych przez pracownika kwalifikacjach.

W przypadku nieścisłości lub błędów  świadectwie pracy, należy wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o sprostowanie. Pracownik powinien zrobić to w ciągu 7 dni od otrzymania dokumentu.

Gdy pracodawca nie będzie chciał sprostować świadectwa pracy, to pracownik powinien wystąpić przeciw niemu do sądu pracy.

Pamiętaj! Pracodawca nie ma prawa uzależniać wydania świadectwa pracy od uprzedniego rozliczenia się pracownika z firmą.

 

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s